Co powinniśmy wiedzieć o mikrofonach

Co powinniśmy wiedzieć o mikrofonach

Mikrofony są urządzeniami służącymi do rejestracji dźwięku, tzw. pierwsze i najważniejsze ogniwo. Jeśli zawiedzie, nie zdołamy naprawić krzywd wyrządzonych przez niego w późniejszych torach i nagranie będzie brzmieć kiepsko. Poniżej kilka podstawowych informacji jakie występują rodzaje mikrofonów, jakie są ich charakterystyki kierunkowe oraz jakie jest ich przeznaczenie.

Rodzaje mikrofonów

Wyróżniamy dwa główne rodzaje:

  • Dynamiczne
  • Pojemnościowe

Nie będę tu jednak pisał wywodów jak każdy z typów działa. Informacje te są powszechnie dostępne w Internecie. Jednak warto wiedzieć iż mikrofony pojemnościowe są o wiele bardziej czułe przez co lepiej wyłapują detale dźwiękowe, są też bardziej podatne na sprzęgnięcia. Nie oznacza to jednak że dynamiczne są gorszym sprzętem. Zwyczajnie znajdują zastosowanie w innych warunkach, jak np. perkusja. Nagłaśniając werbel czy „stopę” sprawdzą się lepiej niż pojemnościowe. Te drugie znów sprawdzą się lepiej w przypadku talerzy.

Dynamiki” radzą też sobie o wiele lepiej na scenie. Z kolei pojemnościowe wymagają podłączenia źródła prądu stałego.

Warto też wspomnieć o mikrofonach kondensacyjnych, z reguły uważanych za gorsze. Ich niewątpliwą zaletą jest cena. Dlatego mikrofony te stosowane są na masową skalę w telefonii, domofonach, interkomach, miernikach natężenia dźwięku itp.

Charakterystyka kierunkowa

Od niej zależy z jakiej przestrzeni mikrofon będzie zbierał dźwięk. Są mikrofony, które przeniosą każde drganie docierające z wszystkich miejsc dookoła Ciebie, inne z jednego wybranego punktu. I właśnie ze względu na kierunek, można wyodrębnić kolejne trzy grupy mikrofonów, a są to:

  • Jednokierunkowe – są to mikrofony zbierające dźwięk tylko z jednej strony.
  • Dwukierunkowe – inaczej tzw. ósemki, pole jego zasięgu będzie odpowiadało cyfrze 8
  • Wszechkierunkowe – Inne określenia to dookólne lub kołowe. Obejmują swoim zasięgiem wszystkie dźwięki dochodzące z każdego kierunku.

Rodzaje mikrofonów jednokierunkowych:

  • Kardioidalne – uniwersalne mikrofony jednokierunkowe
  • superkardioidalne – zbliżone do kardioidalnych, świetnie sprawdzają się na scenie
  • hiperkardioidalne – jeszcze wyższa czułość dla dźwięku na wprost i mniejsza po bokach
  • subkardioidalne – połączenie mikrofonu jednokierunkowego i wszechkierunkowego, jednak lepiej zbiera dźwięk zlokalizowany na wprost mikrofonu
  • shotgun – zbiera dźwięk tylko z punktu ustawionego na wprost, idealnie sprawdza się w terenie

Na rynku występują też mikrofony pojemnościowe, w których charakterystykę kierunkową można zmienić na ósemkową lub dookolną za pomocą dodatkowego przełącznika.

Przeznaczenie konkretnych mikrofonów

Patrząc na ogromną ilość występującego sprzętu na rynku sprzedawcy ułatwili nieco wybór średniozaawansowanym użytkownikom poprzez podział na odpowiednie kategorie mikrofonów, a są to:

  • Wokalne – dynamiczne i pojemnościowe o charakterystyce kardioidalnej, superkardioidalnej lub hiperkardioidalnej
  • Lektorskie- przede wszystkim dynamiczne, rzadziej pojemnościowe o charakterystyce kardioidalnej, superkardioidalnej lub ósemkowej
  • Reporterowskie – głównie dynamiczne, jednokierunkowe, rzadziej pojemnościowe
  • Instrumentalne – posiadające specjalne mocowania na instrumentach dętych, smyczkowych, perkusjach, gitarach akustycznych, pianinach, fortepianach i innych instrumentach
  • Headset – pojemnościowe, jednokierunkowe, o budowie miniaturowej, zwykle założone tak by były niewidoczne
  • Lavalier – tzw. mikrofony krawatowe, zapinane do kołnierza lub innej części ubrania, pojemnościowe
  • Bez statywowe – specjalne mikrofony, które kładzie się bezpośrednio na ziemi, np. do nagłaśniania stopy

 

Komentowanie jest wyłączone