Zmiana pozycji mikrofonu podczas nagrywania

Czy zmiana pozycji mikrofonu podczas nagrywania może znacząco wpłynąć na brzmienie
nagrania? Jakie techniki należy stosować, by osiągnąć możliwie najlepsze efekty?
Bez wątpienia, zmiana położenia mikrofonu względem głowy wokalisty, będzie miała wpływ
na brzmienie. Dzieje się tak przynajmniej z kilku powodów.

Odległość od mikrofonu

Jeżeli mikrofon pojemnościowy będzie umieszczony zbyt blisko ust artysty, nagrywając
wokale za jego pomocą, możemy się spotkać z tak zwanym efektem zbliżeniowym. Polega on
na silnym uwydatnieniu niskich tonów, co jest zdecydowanie nieporządane kiedy chcemy
uzyskać przejrzyście brzmiący wokal.

W przypadku oddalenia mikrofonu, dźwięk będzie dodatkowo wzbogacony o rezonanse głowy
oraz klatki piersiowej. Idąc dalej, zwiększy się udział brzmienia pomieszczenia, w którym
nagrywamy, przez to wokal może być bardziej naturalny i pełny.

Wyżej czy niżej?

Pozycja wertykalna względem mikrofonu to kolejny ważny czynnik. Jako że wysokie
częstotliwości mają tendencje do wydobywania się z ust i nosa ku dołowi, mikrofon ustawiony
poniżej nich, będzie brzmiał jaśniej niż powiedzmy na wysokości oczu. Jednak niektóre
spółgłoski jak np. “p” czy “s”, mają tendencje do gorszego brzmienia w takim wypadku.

Oś pozioma

Pozycja pozioma nie rządzi się konkretnymi regułami i jest zależna od konkretnego wokalisty.
Zdarza się czasami, że ktoś śpiewa bardziej w jedną lub drugą stronę, dlatego należy znaleźć
najlepszą pozycję metodą prób i błędów. Należy jednak pamiętać, że wokalista nie powinien
podążać głową za mikrofonem. Pomocny może się tutaj okazać pop filtr, który posłuży za
punkt odniesienia dla artysty.

Ustawienie pod kątem

Zmiana kąta mikrofonu, również wpłynie na brzmienie, zwłaszcza gdy używamy
dynamicznego mikrofonu wielko­membranowego. Musimy pamiętać, że nawet najlepsze
wielko­membranowce, mają zmienną charakterystykę w zależności kąta padania źródła
dźwięku. Najczęściej zmniejsza się wrażliwość na najwyższe pasmo, co w praktyce można
wykorzystać do nagrywania, mniej agresywnie brzmiących chórków. Jednak w takim
wypadku, większa część energii wokalu, przekazywana jest na pomieszczenie, a zatem
zwiększa się odpowiedź pomieszczenia, co może być kłopotliwe w kolejnych etapach
produkcji muzyki.

Podsumowanie

Jak widać, to jak ustawimy mikrofon względem wokalisty, ma spore znaczenie. Proponuje
uznać powyższe rady jako punkt wyjściowy do własnych poszukiwań najlepszego
rozwiązania.

Komentowanie jest wyłączone