Sposoby ustawienia mikrofonów podczas nagrywania wzmacniaczy gitarowych to zazwyczaj
ściśle strzeżone sekrety inżynierów dźwięku, jednak istnieją pewne sprawdzone metody,
które będą dobry punktem wyjścia.

Przodem do wzmacniacza

Mikrofon ustawiamy przodem do wzmacniacza, na przeciwko cewki głośnika. (żeby ją
znaleźć, przydatne może się okazać podświetlenie grilla latarką)
W takiej pozycji uzyskamy najwięcej wysokich częstotliwości. Przybliżając mikrofon do
głośnika zwiększymy poziom wejściowy, ilość niskich częstotliwości oraz zredukujemy udział
brzmienia “paczki” wzmacniacza.

Jeżeli chcemy uzyskać mniej góry oraz ocieplić brzmienie, przesuwamy mikrofon równolegle
do podłogi w stronę brzegu głośnika.
Przy każdym przesunięciu mikrofonu, należy sprawdzić uzyskaną różnice. Nawet najmniejsza
zmiana pozycji, kiedy mikrofon jest ustawiony kilka centymetrów od głośnika, może
spowodować sporą różnice brzmienia.

Pod kątem

Tym razem mikrofon ustawiamy pod pewnym kątem do wzmacniacza. Warto tutaj spróbować
ustawienia z obu stron, z góry lub z dołu. Jeżeli ustawimy mikrofon blisko podłogi, skierowany
górą do głośnika, podłoże może pełnić rolę pułapki basowej oraz wzbogacić brzmienie,
szczególnie gdy wykonane jest z drewna.

Jeżeli podłoga spłaszcza brzmienie, możemy spróbować odchylić wzmacniacz do tyłu. Innym
rozwiązaniem jest umieszenie wzmacniacza na składanym krześle.

Z przodu i z tyłu wzmacniacza

Korzystamy z dwóch mikrofonów, ustawionych zarówno z przodu jak i z tyłu wzmacniacza.
Takie ustawienie dostarcza bardzo nietuzinkowe brzmienie i pozwala na zmiksowanie
dwóch mikrofonów do jednej ścieżki mono lub rozmieszczenie po prawej i lewej stronie
miksu. Możemy również poeksperymentować z nałożeniem krótkiego delaya na tylny
mikrofon oraz odwróceniem fazy jednej ze ścieżek.

Podsumowanie

Jak to zwykle bywa w tematach związanych z nagrywania dźwięku, nie obędzie się bez
metody prób i błędów. Kilka powyższych sposobów należy potraktować jako dobry punkt
wyjściowy do osiągnięcia swoich metod i rozwiązań.